Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cenotvorbu neregulujme. Lidé na tom vydělají!

14. 03. 2017 5:22:57
Cenotvorba je u každého podnikatele naprosto zásadní strategické rozhodnutí. O tom, jak vysoko nastaví podnikatel ceny, totiž nerozhoduje pouze to, jak levně nebo draze dokáže danou službu vyrobit.

Do hry vstupují mnohé další faktory, na které se rádo a často zapomíná – objem odebraných služeb, potenciál dalšího obchodu, bonita a riziko nezaplacení... Všechny tyto faktory jsou naprosto zásadní. Veřejnosti bych to klidně prominul, ale politici, kteří si brousí regulační pera, by na to rozhodně zapomínat neměli.

Krásně se to ukazuje například v diskusi o cenách mobilních služeb. Snaha některých politiků omezit možnost zákazníků vyjednat si lepší ceny je naprosto zcestná právě proto, že do cenotvorby vstupují různé faktory, které mohou být pro významnou skupinu zákazníků pozitivní. Rozhodně nestačí zvolání, že nemáme rádi velké a úspěšné korporace. Odůvodnění příznivců zákazu individuálních cen vágním argumentem „Proč by si měl někdo, kdo chce nízké ceny, tyto ceny aktivně poptávat? Dejme mu je rovnou!“, se smějí i žáci na střední odborné škole.

Copak třeba majitel prodejny s obuví aktivně přemýšlí, kde a komu by měl slevit, když se mu v obchodě netrhnou dveře s platícími zákazníky? Určitě ne. Až když mu začnou zákazníci odcházet jinam, kde je zboží levnější nebo kvalitnější, začne se snažit. Aktivita na straně poptávky vždy následuje aktivitu na straně nabídky. A prodejen ve městě nemusí být sedmdesát. Stačí dvě.

A pak se nabízející mohou dokonce předhánět, aby poptávku uspokojili právě oni. Budou inovovat a obnovovat sortiment. Budou se snažit nastavit pro zákazníky co nejlepší podmínky, aby se lidé v obchodě cítili pohodlně. Budou se snažit nabídnout slevu každému, kdo přijde opakovaně, protože je přeci lepší mít pravidelného zákazníka než jednorázového návštěvníka. A dost možná i prodají obuv váženému občanovi s vysokou slevou – je to přeci chodící reference a navíc, když bude spokojený, přijde znova a koupí víc.

A že by se majitelé dvou prodejen domluvili na nastavili ceny stejně? S tím na mě nechoďte. Motivace každého z nich podvést toho druhého, o trochu slevit a přetáhnout všechny zákazníky do svého obchodu je tak velká, že se s vámi klidně vsadím, že majitelé prodejen budou spíše nepřáteli na život a na smrt než vysmátými kumpány v podnikání.

Konkurence bude fungovat do té doby, než přijde někdo, kdo řekne: „Boty musí stát 100 Kč, aby si je mohl dovolit každý.“ Pak se totiž začnou prodávat unifikované křusky, které dané ceny dost možná ani nedosahují. Pak začne byznys živořit. A pak se podnikatelé skutečně sejdou u jednoho stolu a řeknou si: „Jak my tohle přežijeme?“ Všichni ze zkušenosti víme, že jakékoliv pokusy státu regulovat ceny vedly vždy k pokřivení, nedostatku výroby a zastavení inovací.

Ač od sepsání Kapitálu uplynulo přes 150 let, základní pravidla se nezměnila. Kapitál se tvoří investicí. Investují jen ti, kteří věří, že se jim to vyplatí. Kapitalismus pak stojí na poznání, že tyto zdroje jsou vždy omezené a že tedy vše má svoji cenu. Ale cena není pro každého stejná. Ten, kdo se bez bot obejde, za ně nezaplatí skoro nic. Ten, kdo pracuje jako pošťák, potřebuje boty kvalitní a pohodlné – proto je ochoten do bot investovat daleko více. Jasně, zadarmo by je chtěl každý, vždyť co je jim do nějakého ševce, beztak si již vydělal dost...

Autor: Petr Koblovský | úterý 14.3.2017 5:22 | karma článku: 10.80 | přečteno: 377x

Další články blogera

Petr Koblovský

O byrokratickém hnojišti, na kterém digitální ekonomika nevyroste

Dnešní média i oficiální materiály vládních institucí jsou plné smělých plánů o digitální ekonomice, o otevřených datech, o přístupu k informacím kohokoliv odkudkoliv a o dalších módních slovech, která vzbuzují mrazení v zádech.

15.5.2017 v 13:23 | Karma článku: 15.30 | Přečteno: 267 | Diskuse

Další články z rubriky Ekonomika

Jan Matějů

Jak dál s EET

Některé politické strany předesílají, že se po letošních sněmovních volbách budou chtít znovu zabývat projektem elektronické evidence tržeb (EET).

24.8.2017 v 8:19 | Karma článku: 12.87 | Přečteno: 357 | Diskuse

Adam Mikulášek

Proč si nejbohatší jedno procento hýčká radikální levici?

Protože se naučila v ekonomických otázkách ustupovat, smířila se s globál-kapitalizmem, a naopak korporacím pomáhá lidi natolik vykořenit, že jedinou „útěchou“ jim je bavit se tím, co lze koupit za peníze.

23.8.2017 v 19:56 | Karma článku: 29.80 | Přečteno: 691 | Diskuse

Petr J. Dostál

Manipulace s tržním kurzem akcií ČEZu, insider trading, opční program, směřování ČEZ

Insider trading, zlatý důl pro manažery, politické pozadí, co se zlatými vejici. ČEZ nebyl a není řízen stoprocentně v zájmu akcionářů.

23.8.2017 v 18:23 | Karma článku: 12.68 | Přečteno: 404 | Diskuse

Karel Stryczek

Důchodové zabezpečení v USA. Jdeme do penze, kdy a za kolik?

Kdy chodí Američani do důchodu? A kolik berou? Slyšel jsem, že někteří pracují do smrti. Padne-li pár takových otázek a komentářů, znamená to, že odpovědi na dotazy jak funguje americký důchodový systém by mohly zajímat více lidí.

23.8.2017 v 10:39 | Karma článku: 27.97 | Přečteno: 1606 | Diskuse

Marek Orawski

Proč se pojistit proti úrazu? Může převrátit život nejen váš, ale i vašich nejbližších!

To, zda si sjednáte úrazové pojištění, není jen vaše věc. Vážný úraz může převrátit naruby život váš i celé vaší rodiny. Ochranou je kvalitní úrazové pojištění.

23.8.2017 v 10:29 | Karma článku: 4.95 | Přečteno: 182 | Diskuse
Počet článků 2 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 322

Nekompromisní zastánce ekonomické svobody a panství práva. Advokát a ředitel Liberálního institutu. Studoval jsem na Harvard Law a Yale Law v USA a přednáším o ekonomii a morální psychologii. Často jsem překvapen, kolik věci se vymyká zdravému rozumu.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.